You are currently viewing Co to jest księga znaku?

Co to jest księga znaku?

Wchodząc w świat biznesu i rejestrując działalność gospodarczą przyszły przedsiębiorca ma ustalony plan budowania firmy. Określona została branża, wybrana nazwa przedsiębiorstwa oraz zlecono stworzenie logo marki. To ostatnie musi przyciągać wzrok i być łatwe do zapamiętania, bo jest podstawowym elementem identyfikacji firmy oraz wokół niego budowany będzie marketing działalności. Ważne zatem by logo występowało w niezmienionej formie, zawsze było czytelne, przejrzyste i estetyczne. O to zadba „księga znaku”.

Czym jest księga znaku?

Księga znaku to nic innego jak standaryzacja logo. Jest zbiorem zasad i wytycznych odnoszących się do stosowania znaku graficznego firmy. Opisuje ona budowę oraz przykłady prawidłowego zastosowania. Każde logo ma ściśle określone parametry, takie jak kolorystyka, proporcje czy też, jeśli występuje napis, czcionka i odległości pomiędzy literami. Księga znaku jest niezbędna, ponieważ dzięki niej można uniknąć problemów, jakie mogą pojawić się przy reprodukcji logo np. w druku czy wykorzystaniu w Internecie. W skrócie jest to instrukcja obsługi znaku graficznego stworzona dla ułatwienia prawidłowego używania logo przez inne osoby i instytucje.

Co powinna zawierać księga znaku?

Podstawowa księga znaku powinna składać się z kilku elementów:

  • geneza logo – umożliwia lepsze zrozumienie zasady stosowania znaku przez późniejszych użytkowników, opisuje cele i główne założenia,
  • podstawowa wersja znaku – najważniejsza część prezentująca podstawową wersję znaku na jasnym oraz ciemnym tle
  • alternatywna wersja znaku – zamieszczane są tutaj wszystkie wersje logo dopuszczone do użytku,
  • konstrukcja logo i pole ochronne – pokazuje z jakich elementów zbudowane jest logo, określa się również pole ochronne czyli przestrzeń wokół znaku, która musi pozostać nienaruszona,
  • kolorystyka – element szczególnie ważny przy wykorzystywaniu logo w druku oraz online, powinna być określona w CMYKu, RGB lub Pantonie, ułatwia pracę przy reprodukcji logo na różnych nośnikach, 
  • typografia – określa czcionki zastosowane w nazwie klienta oraz haśle firmowym, ważna informacja dla tych, którzy na podstawie logo będą tworzyć kolejne elementy identyfikacji wizualnej,
  • rozmiary logo – określa minimalny rozmiary znaku zarówno w milimetrach, jak i pikselach, by utrzymać jak najlepszą czytelność,
  • niedopuszczalne modyfikacje – przykłady najczęściej popełnianych błędów, takich jak zmiana kolorystyki, proporcji znaku, czy umieszczanie elementów w polu ochronnym.

Niektóre księgi znaku występują w wersji rozszerzonej, w której występują wraz z gotowymi szablonami i projektami. Dzięki temu nie trzeba tracić czasu na tworzenie materiałów reklamowych. W rozszerzonej wersji zwykle zawiera się przykłady wykorzystania logo na wizytówkach, samochodach, gadżetach, ubraniach firmowych. 

Księga znaku jest obszernym dokumentem występującym w wersji papierowej, jak i elektronicznej. Zawiera szereg zasad ułatwiający pracę z logo. Jest doskonałym wyborem, jeśli właścicielowi zależy na spójnym wizerunku firmy. Dzięki niej zyskuje się pewność, że logo będzie prezentować się korzystnie i profesjonalnie w każdej sytuacji.

Udostępnij na Facebook'u i podziel się z innymi!