You are currently viewing Różnica między logotypem, a logo

Różnica między logotypem, a logo

Otwierając firmę i stawiając pierwsze kroki w budowaniu marki musimy mieć opracowany plan działania. Wiemy, co będziemy produkować lub jakie usługi możemy zaproponować klientom. Skrupulatnie odhaczamy kolejne punkty z naszej listy, opracowujemy działania marketingowe, inwestujemy w promocję i reklamy, aby już na początku działalności stać się przedsiębiorstwem rozpoznawalnym. Wcześniej jednak, musimy zrobić jeszcze jedno. Działanie banalne, acz niesamowicie istotne. Kiedy już zdecydujemy się na branżę oraz obszar działania musimy wybrać nazwę firmy, a wraz z nią opracować znak, który będzie nas wyróżniał wśród konkurencji. Logotyp. Albo logo. No i tutaj pojawia się pytanie. Czy możemy te dwa pojęcia stosować zamiennie? Czy znaczą to samo? Niekoniecznie, dlatego warto zagłębić się w temat.

Czym jest logo?

Wiele osób, a przyznam się, że i ja należałem do tego grona, używa sformułowania logotyp i logo zamiennie. To błąd, który zdarza się nie tylko laikom. Warto więc zacząć od zdefiniowania obu pojęć. Logo to pojęcie podstawowe i najszersze. Oznacza znak firmowy, który ma wyróżniać firmę na tle innych oraz być na tyle rozpoznawalny oraz przykuwający uwagę, że każdy po jego zobaczeniu będzie wiedział z jaką firmą ma do czynienia. To podstawowy element identyfikacji wizualnej, wokół której budować będziemy marketing działalności.
Na logo składają się trzy elementy: 

    • sygnet
    • logotyp
    • tagline

Czym jest logotyp?

Jak łatwo zauważyć logotyp jest jedynie składnikiem logo. Jest to graficzny element tekstowy, który stworzony w spójnej kolorystyce i czcionce współgra z pozostałymi elementami tworząc unikalne logo przedsiębiorstwa. Najlepszym przykładem logotypu jest różnokolorowy napis Google w popularnej wyszukiwarce internetowej.

Pozostałe elementy logo

Jak już wcześniej zostało wspomniane na logo składają się trzy elementy. Nie każdy decyduje się na wprowadzenie wszystkich, jednak jest to częsty zabieg. Czym są zatem pozostałe składniki?
Sygnet jest symbolem graficznym, znakiem który identyfikuje firmę. Może występować pojedynczo, bez logotypu, jako ikona lub w materiałach reklamowych. Takie zabiegi stosują olbrzymie marki, znane na całym świecie. Za dobry przykład może posłużyć firma Nike, której sygnet możemy zauważyć na odzieży i obuwiu sportowców przy okazji wielu telewizyjnych transmisji. Sygnet jest zdecydowanie szybciej zapamiętywany przez odbiorców niż atrybut słowny.

Tagline jest to hasło, lub slogan reklamowy uzupełniający markę. Musi być krótki, treściwy i rozpoznawalny. Za przykład znów posłuży wyżej wspomniana firma Nike, której tagline zna zapewne każdy- „Just do it”. Każdy również od razu skojarzy i odpowiednio przypisze hasło „I’m lovin it”. Slogany nie są koniecznym elementem przy tworzeniu logo.

Logo, a logotyp

Używając zamiennie sformułowań logo i logotyp popełniamy błąd. Trzeba zapamiętać, że logotyp, wraz z innymi składnikami, jest jedynie elementem logo. Przy tworzeniu firmowych znaków należy kierować się zasadą estetyki i dobrego współgrania wszystkich części, aby nasze logo przyciągało wzrok i stało się rozpoznawalne na tle konkurencji.   

Udostępnij na Facebook'u i podziel się z innymi!